• MirandaNallen

Framåt eller bakåt?

Vad skulle ni välja för bilbarnstol i extrabilen till en blivande 3-åring?

För att förtydliga alternativen så innebär en BRA framåtvänd stol en stol som är bevisat en av de säkraste stolarna (och oftast då även i lite högre prisklass). En SÄMRE bakåtvänd stol innebär en stol som inte har fått så bra i olika tester ur säkerthetssynpunkt (och brukar ligga i en lägre prisklass)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-10-05 15:33
    www.testfakta.se/Article.aspx

Titta på tabellen. Där är två stolar som slungades ut ur bilen vid kollision.
    Undersökningen kom till då jag funderade på om en sådan stol ändå är bättre än en framåtvänd.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Framåt eller bakåt?
  • Finesse

Oavsett vilken bakåtvänd stol du har så är dom ALLTID bättre än en framåtvänd stol.

Men självklart till min 3 åring skulle jag välja en BRA bakåtvändstol.. men det gick ju inte i den här frågan

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • Finesse

Sen måste jag fråga, vart finner du en så mkt bättre framåtvänd stol som du skriver om än en bakåtvänd? I Sverige säljs det bara bra bakåtvändastolar.. dock så säljs det många dåliga framåtvända stolar.

• bakeacake
    Finesse skrev 2010-10-05 12:44:16 följande:
    Sen måste jag fråga, vart finner du en så mkt bättre framåtvänd stol som du skriver om än en bakåtvänd? I Sverige säljs det bara bra bakåtvändastolar.. dock så säljs det många dåliga framåtvända stolar.
    Det handlar ju om extrabilen, kanske för att man inte använder den lika mycket? och att man sen kan använda den framåtvända i den bilen man använder oftast senare?
    www.sofiabrandon.blogg.se - Hertiginnan av Bålsta..
  • cicci85

självklart en bakåtvänd, barnet ska ju åka bakåtvänt i flera år till! Det finns ingen framåtvänd stol som är bättre än en bakåtvänd. Jag skulle valt en Britax twoway.

• Philippa

Självklart en bakåtvänd, blir förvånad om någon svarar framåtvänd....

• Finesse
    bakeacake skrev 2010-10-05 12:45:46 följande:
    Det handlar ju om extrabilen, kanske för att man inte använder den lika mycket? och att man sen kan använda den framåtvända i den bilen man använder oftast senare?
    Men en 3 åring! barn bör sitta bakåtvända tills dom är 5 år.. om man åker till ica eller förskolan kan man lika gärna krocka som om man åker 200 mil... En 3 åring ska under inga omständigheter åka framåtvänd i bilen.
  • Linastrumpan

Bakåtvänt är alltid mycket säkrare så självklart bakåtvänd stol!!!

Storken kom till mig två gånger....eller var det tvärt om!?!?
  • Joico

En bakåtvänd stol är alltid bättre än en framåtvänd. Ja förutsatt att den är godkänd, rätt monterad, inte för gammal osv.

Så givetvis en bakåtvänd!
    Och så håller jag med om Finesse fråga #2...?

• lillamye

tänker inte skriva mitt svar här då blir man påhoppas för att vara knäpp

• Joico
    lillamye skrev 2010-10-05 14:47:17 följande:
    tänker inte skriva mitt svar här då blir man påhoppas för att vara knäpp
    Varför ens skriva nåt öht då...?
Svar på tråden Framåt eller bakåt?